ötlet

2011/04/10. - írta: Caenorhabditis elegans

Mostanság összeállt bennem egy kis ötletkupac, egy csomó társadalmi jellegű probléma megoldására. A problémák közös nevezője az "olcsó lakhatás" témakör. Egyik oldalról, a lényegesebbikről a csövesprobléma (oké, hajléktalan, úgy polkorrekt), a másikról pedig az önállósodás, kispénzű fiataloknak, illetve az önállóság szegényeknek.

A dolog lényege az lenne, hogy lehetséges-e hiperolcsó, elfogadható minőségű, önálló lakhatást biztosítani embereknek. A körülmények tényleg legyenek minimális szinten, de ami van az legyen rendesen, és legyen hozzá tényleges önállóság.

Amit ezzel kapcsolatban hallottam mint teljesen laikus, és csak fél füllel: a hajléktalanszállások problémái a lopás, a szigorú feltételek (pl csak józanon lehet ott lenni), és nem hallottam ugyan direktben, de szerintem a sok ember együttlakása is gond lehet. Meg az is zavarhatja az ember önbecsülését, hogy könyöradomány. Persze ha muszáj muszáj, de vajon tényleg muszáj?

Az én saját problémám mag az volt, egy időben, hogy nem nagyon volt munkám, illetve ami mégis akadt az is minimálbéres, és emellé nem jöttem ki jól emberekkel, nem volt sok barátom. Végül egy havernál húztam meg magam, nagyon olcsón, de egymillió szabály vett körül, hogy mikor szabad kelni és feküdni (nagy felháborodás, ha hétvégén 9kor nem vagyok még ébren), mit lehet mondani és nem mondani, mikor lehet mosni (csak szombaton, a halál se tudja miért, és az is kötött hogy hogyan, oka nincs). Meg persze nem volt saját szobám, privát terem.

Azaz cél: egy saját minimálkecó léte, ami nagyon olcsó, és elegendő ahhoz, hogy az ember

-ne fagyjon meg télen

-ne pusztuljon le fizikailag, azaz ne legyen az, hogy nem talál munkát, mert a híd alatt alszik és úgy is néz ki

-lehetőség arra, hogy az embernek ne kelljen magával vinnie az értékeit, ha nem akarja hogy ellopják őket. Lehetőség értékfelhalmozásra, pl alapbútor, ruha, alap műszaki cikkek, esetleg könyv, olcsó számítógép.

-magánélet

Ennyi. Ebből sütöttem ki a következőt:

Számoljuk. Egy olcsóbb 50nmes lakás bérleti  díja kb 50 rugó, a rezsi kb ugyanannyi. Nagyságrendileg elég megmondani. Ez nm-enként havi 2000, heti 500 Ft költség a bérlőnek és ezen már valamennyi haszna is van a tulajnak.

Építsünk egy házat. Osszuk fel sok helységre, amelyek egy szűk folyosóra nyílnak.  A szobák mérete terjedjen 3nm-től mondjuk 15-20 nmig. Adjuk ki őket bérbe, pl hetibérért, mert ahhoz nem kell egyszerre sok pénzt birtokolni, azaz beosztani a pénzt, vagy félretenni. A szobák hetibére legyen mondjuk 700 Ft/nm, úgy, hogy ebben már benne van minden.

Egy szobában legyen a következő: 

-csupasz falak, lemosható, nem éghető festéssel

-egy db konnektor

-egy db atomálló foglalat egy égőnek, esetleg egy alap, atomálló lámpa, minimális fényerővel

-egy db lefolyó, ami felé kissé lejt a szoba padlója

-wifi

-garantált minimum 15 fok.

-jól zárható ajtó.

Ablak nem garantált, az ilyen szobákért plusz kicsi összeget kell fizetni, fő a hatékonyság.

Esetleg lehetne még játszani a "fűtött luk" kategóriás helységekkel, pl 2 nm, a szokásos belmagasság fele, 350 Ft/nm heti áron. Amolyan kapszulahotel-stílusban, mint William Gibson könyveiben. Utcánalvás helyett pont jó.

Ezen kívül a folyosón legyen közcsap iható vízzel, 10 szobánként egy db, zárható budi, ugyanennyi zuhanyzó, még inkább zárható. Minden megcsinálva hülyebiztosra, ellopható vagy eltörhető alkatrészek nélkül. Zuhany pl gombnyomós, hogy ne lehessen pazarolni a vizet (egyszer használtam olyat, utálatos, de működik). Lehet esetleg pénzbedobós mosógép, vagy a zuhanyzókhoz hasonló rendszerű, valami atomálló darab persze. Ez csak azért, mert Magyarországon nem  divat a mosatás, mint pl amcsiban.

Ezen kívül legyen egy portás plusz biztonsági kamerarendszer a folyosón. A házba a belépéshez igazolványt kelljen mutatni/leadni (azaz nem lakó is jöhet, de feltételekkel, a biztonság miatt), verekedésért a portás automatán kihívja a rendőrséget, a kamera alapján bizonyítani is lehet a dolgokat, a rendbontó lakókat kirúgással szankcionálják.

Egyelőre kb ennyi jut eszembe. Én biztosan nagyon hálás lettem volna egy ilyenért anno. 3 nm-en már elfér egy matrac, ágynemű, mellette egy darab polcosszekrény a cuccaimmal, mindez havi 8-9 rugóért, úgy, hogy közben akár hetekig ne szóljak senkihez. Még csak nem is feltétlenül vészmegoldásnak, mert nekem nem elsődleges, hogy olyan helyen lakjak ami társadalmilag elfogadott, előbb lenne számítógépem, mint bérelt, társadalmilag elfogadott szintű garzonom. Úgyis csak barátokat hívok meg, azok meg vagy szeretik vagy nem jönnek. Szerintem magamtól évekig jól ellennék egy ilyenben, vagy nagy gazdagság esetén átköltöznék egy 8 nmesbe, igazi ablakkal.

De ha hajléktalan lennék akkor is beköltöznék, legalább télre, mert ennyit általában alkalmi munkából vagy kéregetésből is össze lehet szedni. Főleg, ha előre akarok jutni az életemmel, mert akkor nem mindegy, hogy hogy élek most. Akkor is beköltöznék, ha egy minimálbérért dolgozó nő lennék, egy gyerekkel, aki miatt nem tudja otthagyni a szemét férjét, mert nincs annyi pénze és nincs barát, szülő, aki befogadja.

Ha pénzem lenne (és állambácsi nem tenne keresztbe hülye törvényekkel), megépítenék egy ilyet, és még tűrhető hasznom is lenne belőle, ha nagyban játszanék. Ha pedig én lennék állambácsi, még támogatnék is néhány ilyen projektet, mert a végeredmény mindenkinek jó. Szerintem.

4 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://caernohabditiselegans.blog.hu/api/trackback/id/tr422813412

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Francekellregisztralni 2013.09.23. 11:32:41

Nekem ez tok tetszik. En is gondolkodtam hasonlon valahogy foglalkoztatassal osszekotve, mikor hallottam,hogy azert sem kap allast valaki, mert nincs bejelentett lakcime. A hajlektalan szallot pedig ha jol tudom nem lehet bejelentett cimkent megadni. Lehet, rosszul tudom....

Untermensch4 2014.04.10. 09:11:16

a portás heti 168 órás bére nem biztos hogy belefér a költségkeretbe. az atombiztos kivitelezés sem örök, de drágább. mellé az egy darab konnektorhoz is kell mérni a fogyasztást, a "közcsap" szintén költségnövelővé tud válni. a biztonsági kamerarendszer sincs ingyen de legalább ha megrongálják nincs is és még drága is. gondolom a zuhanyok meg a wc-k takarítása sem történik a semmiből. egyébként összességében jól hibridizáltad a társasház és a börtön működési elvét

Caenorhabditis elegans 2014.09.16. 17:39:50

@Francekellregisztralni: Nem tudom, mi a helyzet a hajléktalanszállóval. De rémlik hogy azok ideiglenesek, úgy rémlik hogy a hivatalos levelek pl postafiókra mennek ilyenkor.

@Untermensch4: No igen, még csiszolni kell a részleteket :)
Börtön? Miért?

semota · http://livewithit.blog.hu 2014.12.12. 15:38:06

kb. 3 éve a blogomra jöttél, és elég csúnyán összevesztünk.
a fejemhez vágtad, hogy patriarchális a gondolkodásom, meg azt is, hogy anyáskodó vagyok (patronizing vagyok, és kéretlen tanácsokat osztogatok, meg felülről beszélek veled).

ennek én akkor nem örültem.

ma már belátom, hogy mindenben igazad volt.

sajnálom, hogy akkor bunkó voltam veled, és bocsánatot kérek.
süti beállítások módosítása